چطور از موم برای درمان رماتیسم استفاده کنیم


موم زنبور عسل به صورت موضعی می تواند به درمان رماتیسم یا کاهش عوارض این بیماری کمک کند.موم زنبور عسل یکی از بهترین مرهم ها برای قراگیری بر روی مفاصل ملتهب است. فرقی نمی کند که این التهاب ناشی از رماتیسم باشد یا آرتروز این شرایط را فراهم کرده باشد. در هر صورت موم زنبور عسل می تواند به کاهش این التهابات کمک کند. البته برای اینکه بتوانید از خواص موم بهره مند شوید، بهتر است اطلاعات بیشتری در مورد این ماده طبیعی کسب کنید.

موم یک ماده مفید برای درمان بیماری های مختلف است. از این ماده بیشتر در ساخت محصولات مراقبت پوستی استفاده می شود. این در حالی است که موم زنبور عسل خواص زیادی غیر از مراقبت از پوست دارد. افرادی که از موم به صورت موضعی استفاده کرده اند، معتقدند که موم یک مرهم فوق العاده برای برطرف کردن دردهای استخوانی است. به همین علت از موم برای درمان آرتروز و درد استخوان نیز استفاده می شود.با این حال برای بیماری رماتیسم که نوعی بیماری خود ایمن التهابی است، تحقیقات زیادی بر روی اثرگذاری موم زنبور عسل انجام شده است. این تحقیقات نتایج خوبی را در بر داشته اند. هرچند که برای نتیجه گیری کلی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

در این مطلب به صورت خلاصه به نقش موم برای تسکین دردهای رماتیسمی صحبت خواهیم کرد و به این موضوع می پردازیم که آیا موم می تواند برای درمان رماتیسم هم نقش داشته باشد یا خیر. اگر شما هم به رماتیسم مبتلا هستید، بد نیست نکات بیان شده در مورد موم، حمام موم برای درمان رماتیسم و... را در این مطلب دنبال کنید.

چرا موم برای برای درمان رماتیسم مفید است؟

موم به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی خود می تواند برای درمان یا بهبود اثرات رماتیسم مفید باشد. متاسفانه هنوز تحقیقات جامع و مشخصی در مورد علت اثرگذاری موم بر روی درمان رماتیسم انجام نشده است. با این حال به نظر می رسد خواص درونی موم می تواند به بهبود مشکلات رماتیسم منجر شود.

آنچه که مشخص است، موم زنبور عسل به دلیل ترکیبات درونی خود می تواند به عنوان یک ماده ضد التهابی عمل کند. همین خاصیت ضدالتهابی موم، حتی اگر نتواند به درمان رماتیسم منجر شود؛ اما کمک کننده خوبی برای کاهش درد و علائم و عوارش رماتیسم است. خوشبختانه بسیاری از افراد با استفاده از موم عسل توانسته اند به بهبود مشکلات ناشی از رماتیسم بپردازند و این بسیار امیدوارکننده است.

بهترین خواص موم که به فراموشی سپرده شده اند
درمان آرتریت روماتوئید با کمک موم اولین بار در سال 1919 توسط فردی به نام همفریس انجام شد. در تحقیقات انجام شده توسط همفریس، از حمام موم و پارافین برای درمان و تسکین رماتیسم استفاده شد. تحقیقات این آزمایش ها در چند سال بعد در اختیار عموم مردم قرار گرفت. کتب درسی استاندارد طب فیزیکی و روماتولوژی، حمام موم را دارای ارزش می داند؛ اما تاکید می کند که اثرات موم زنبور عسل برای درمان رماتیسم روند کندی دارد و نتایج آن در دراز مدت مشخص می شود.

بسیاری از بیمارستان های دنیا از روش حمام موم برای درمان رماتیسم استفاده می کنند. به ویژه بیمارستان های سلطنتی در اسپانیا و انگلستان، این روش را برای خانواده سلطنتی به کار می گیرند. هرچند به نظر می رسد تمامی این کاربردها تنها برای درمان رماتیسم نیست و بسیاری از موارد بستری شده در این بیمارستان ها که از خدمات حمام موم برای مفاصل خود استفاده می کنند، رماتیسم نداشته اند. شاید برایتان جالب باشد که سالانه بیش از 10 هزار درمان با استفاده از حمام موم در بیمارستان های سلطنتی صورت می پذیرد.

در روش حمام موم، قسمتی از مفصل درون موم ذوب شده که به دما مناسبی رسیده قرار داده می شود. این قسمت از بدن تا مدت زمان تجویز شده در موم باقی می ماند تا التهاب ها و دردهای احتمالی از بدن کشیده شود. بسته به شدت بیماری هر چند وقت یکبار این روش درمانی تجویز می شود.

روش دیگری که انجام آن در خانه نیز میسر است، استفاده از بانداژ آغشته به موم زنبور عسل است. متاسفانه نمی توان همواره از حمام موم برای درمان رماتیسم استفاده کرد و هزینه های زیادی نیز به همراه دارد. با این حال به راحتی می توانید از بانداژ موم استفاده کنید. کافی است به صورت روزانه و منظم مقداری موم ذوب شده را بر روی بانداژ گذاشته و آن را بر روی مفاصل ملتهب قرار دهید.

دقت داشته باشید که استفاده از این روش حداقل باید به صورت منظم در مدت 4 هفته یا بیشتر انجام شود. پیش از رسیدن به این زمان ممکن است هیچ اثری بر روی درمان رماتیسم نداشته باشد. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که برخی محققان بر این باورند که موم برای درمان رماتیسم در برخی افراد هیچ گونه تاثیری ندارد. در نتیجه بهتر است برای اینکه مشکلی در روند درمان شما پیش نیاید، همزمان با استفاده از موم درمانی، روش های دیگر را نیز پیگیری کنید

برای افزایش عملکرد موم چه کار کنیم؟
همان طور که گفته شد، تحقیقات علمی نشان می دهد که موم اثرات درازمدتی در درمان رماتیسم و کاهش التهابات مفاصل دارد. به همین علت بهتر است برای اثرگذاری بهتر بانداژ موم یا استفاده از حمام موم، مواد طبیعی دیگری نیز برای درمان مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر مواد مختلف گیاهی که در طب سنتی و طب اسلامی به آن تاکید شده است، دیگر فراورده های زنبور عسل نیز برای درمان رماتیسم مناسب هستند.

عسل یکی از بهترین مواد طبیعی است که حتی می تواند در بانداژ نیز قرار گیرد. همچنین مصرف خوراکی عسل نیز ممکن است به رفع درد ناشی از التهاب رماتیسم کمک کند. بره موم نیز به دلیل خواص ضدالتهابی خود به عنوان یکی از مواد طبیعی مناسب برای درمان رماتیسم به کار می رود. مصرف خوراکی بره موم به ویژه عسل بره موم، گزینه خوبی برای درمان این بیماری است.

یکی از روش های نوین برای درمان رماتیسم نیز، استفاده از زهر زنبور عسل است. هرچند این روش نیاز به تحقیقات بیشتری دارد؛ اما ممکن است بتواند روند درمان رماتیسم با موم زنبور عسل را تندتر کند. با این حال باید حتما در این زمینه با افراد متخصص مشورت شود.

موم زنبور عسل به صورت موضعی می تواند به درمان رماتیسم یا کاهش عوارض این بیماری کمک کند. کافی است به صورت منظم و هوشمندانه از آن استفاده کنید. دو روش استفاده از موم برای درمان رماتیسم را در این مطلب بیان کردیم.

 

-